måndag 2 december 2013

Barnmorska och FUB

Idag åkte jag rätt tidigt till MVC. Jag hade tid kl 9, och skulle ta blodprover innan. Det gick väldigt fort, så jag blev tidig till barnmorskan, men hon släppte in mig tidigare, så jag behövde inte vänta länge. Som vanligt har det mätning av magen - följde kurvan så när som på en centimeter. Hjärtat slog jämt och fint, lilltjejen var lite lugnare idag. Pulsen låg runt 140. Huvudet ligger nedåt, men är inte fixerat. Rumpan är fortfarande lite snett uppåt och trycker mot höger revben som tidigare. Innan jag skulle gå frågade jag om influensavaccin, och barnmorskan rekommenderade att jag skulle lyssna min VC.

På eftermiddagen var det dags för FUB, som vi har på en annan VC. Jag var lite tidig till den också,  och passade på att fråga om vaccin. "Det kan du få direkt", sa barnmorskan, och tre minuter senare hade jag fått sprutan! Lite skillnad på vilken service man får! Om det blir fler barn vet jag i alla fall vilken VC jag kommer att välja. Denna gång handlade kursen om första tiden med barnet. Väldigt mycket handlade om amning, bland annat fick vi se en amningsfilm. Det verkar inte vara helt lätt med amning, det är så viktigt att barnet får rätt tag om bröstet. När de visade med ett tygbröst, verkade det nästan som att man skulle kväva barnet med bröstet. Bröstvårtan ska ligga så långt in i barnets mun! Men det får väl ge sig. Det var jättehäftigt att få se en film på hur barnet för första gången letar sig fram till bröstet, precis efter att det har fötts. Hur häftigt som helst! Tänk att barnet själv letar och greppar  efter maten! Det ögonblicket längtar jag verkligen efter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar