tisdag 3 december 2013

Högt socker

Barnmorskan ringde i morse och berättade att mitt blodsocker hade legat lite högt på provet som jag tog igår. Så nu vill hon att jag gör en glukosbelastning för att se om jag har utvecklat graviditetsdiabetes. Jag ska fasta från kl 22 ons kväll, komma till labbet kl 8.15 och dricka en sockerlösning, sen vänta två timmar för att sedan ta ett nytt blodprov. Jag är mest orolig för att jag inte får äta på så länge. Jag kommer att må skitdåligt! Och sen dricka något sött och sliskigt när man egentligen vill ha mat - blä. Det här ser jag verkligen inte fram emot.

Men framförallt hoppas jag att det ska vara falskt alarm, att jag inte har någon diabetes. Annars måste jag passa mattiderna noga, och jag har väldigt oregelbundna tider, så det skulle vara jobbigt. I värsta fall måste jag medicinera, men så illa får det helt enkelt inte bli.

Och jag som har mått så bra hela tiden började känna mig lätt hypokondrisk idag. Läste såklart symptom på nätet och plötsligt började jag känna mig trött och törstig - och huvudvärk hade jag visst lite också? Men jag är ju trött var och varannan dag, och jag behöver ju få i mig mer vätska än vanligt, så mina symptom kan ju lika gärna bero på själva graviditeten. Nu är det godis- och fikastopp, åtminstone fram till torsdag, hehe.

2 kommentarer:

  1. Hoppas att det bara är falsklarm. Förstår att det måste kännas lite gruvsamt. Håller tummarna att det inte är någon fara :) kram

    SvaraRadera
  2. Hade graviditetsdiabetes var inte så jobbigt som jag trodde jag kunde dock hålla det med maten �� så jag slapp sprutor skönt med tanke på ivf hade inga problem o ta sprutorna då men skönt o slippa. Hoppas ditt socker ligger bra. Sockerlösningen är inte så farlig det är vatten med socker i. Ta med dig en halv citron o pressa i så går set lite lättare o ät inte heller vindruvor o bananer innan torsdag för det är mkt socker i dom oxå
    Lycka till kramis

    SvaraRadera