lördag 14 december 2013

Kan inte sova

Vaknade när J gick och lade sig för en dryg timme sen, och nu är det svårt att somna om. Åt ingen kvällsmat, så jag har ätit lite yoghurt och mackor nu. Snart kanske John Blund hälsar på, hoppas det.

Igår blev det lite dramatiskt. Jag bestämde mig till sist för att ringa 1177 för min smärta i bröstet. Jag googlade nämligen runt lite och insåg att det kunde vara blodpropp. När jag insåg det, förstod jag också att jag förmodligen skulle få åka in på kontroll, och nu var det bara två timmar tills jag skulle börja jobba. Men hälsan går ju först. Och mycket riktigt. Blev hänvisad till förlossningen, som ville ta in mig till deras läkare. Mycket bättre än att få vänta på akuten, så det var ju snällt. Dessutom fick vi en provkörning dit, så nu vet vi vart vi ska ta vägen om några veckor. Väl där fick jag lämna urinprov. Sen kom det in en annan tjej som skulle ta blodprov, tre rör. Hon var jättetrevlig, men hon stack mig fem gånger (!) och fick ändå bara ut två rör. När hon skulle byta rör åkte nålen ut varje gång, och så fick hon sticka igen. Jag märkte att hon tyckte att det var hur pinsamt som helst, så jag var snäll mot henne. Sa att jag ändå inte hade något bättre för mig, skulle ju ändå bara sitta där och vänta på läkaren. Men mina armveck var helt sönderstuckna, och J såg skeptisk ut. Sen fick vi gå till väntrummet. En annan tjej kom dit med en man som nog var hennes pappa. Vi pratade lite grann, och fick veta att hon hade varit med i en bilolycka och voltat med bilen i halkan. Som tur var mådde hon och barnet bra. Plötsligt kändes mina besvär väldigt små, även om jag har väldigt ont.

Efter tre timmar kom läkaren, och hon ställde en massa kontrollfrågor om jag var frisk, och hade blivit opererad i magen tidigare och allt vad det var. Sedan kände hon på det ömma stället och sa att det var en typisk muskelsmärta. Hon sa till mig att ta ett par Alvedon innan jag skulle sova, och så fick jag lite starkare tabletter utskrivet som jag kunde hämta dagen därpå.

Sen lämnade jag av J hemma och åkte till jobbet. Normalt sett skulle jag ha stannat hemma, men det var ett lite speciellt tillfälle, som jag skrev i förra inlägget. Det blev en väldigt trevlig kväll till slut, med pepparkakor, lussekatter och diverse julrim. Är glad att jag åkte. Och så klart väldigt glad att min smärta inte var något allvarligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar