måndag 16 december 2013

Barnmorskan och sista FUB

Sov dåligt inatt igen, men hade en ledig dag och tog sovmorgon ända tills en vän ringde och väckte mig. Hon frågade om hon fick komma förbi och sa att hon hade något till mig. Det visade sig att hon hade köpt en massa blöjor till mig som present. Blöjor är väldigt billigt i Norge (typ 1/4 av priset), och hon har en bror som jobbar i Oslo. Han hade köpt till hennes barn, och då hade hon fixat till oss också. Blev superglad, hur omtänksamt är inte det? Blir så tacksam för mina fina vänner!

Sen var det dags för barnmorskan. Blev lite nervös när hon först inte kunde hitta hjärtslagen, men sen hördes de klart och tydligt. Lilltjejen ligger med huvudet nedåt, men är inte fixerad än. Blodtrycket var bra, och jag fick väga mig för första gången sedan v 25. Hade bara gått upp fem kilo, låter väldigt lite tycker jag, men barnmorskan verkade inte bekymrad. Vi pratade lite smärtlindring inför förlossningen. Jag vill ha en TENS-apparat, och hon skulle beställa en till nästa besök. Man måste ju träna lite med den innan, så man vet hur man ska använda den. Känns skönt att ha hemma när värkarna sätter igång.

Idag var det avslutning på FUB. Nu känns det som om vi har lärt känna varandra, lite bättre. Vi kommer att ha BVC på en annan VC, men vi fick ändå vara med på återträffen någon gång i mars. Återigen - de är verkligen fantastiskt bra på det stället, lika smidiga som med vaccinet. Men jag vill ändå ha den vårdcentralen som ligger närmast, plus att jag känner den tjej som ska bli min BVC-sköterska, och det känns kul, tycker jag. Jag lovade att fixa en Facebook-grupp så att vi kunde hålla kontakten med de andra från föräldragruppen. Det känns verkligen nära nu! Och bara en dryg vecka kvar till jul och två veckor till föräldraledighet!  Känner mig så förväntansfull!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar