torsdag 5 december 2013

Glukosbelastning

Imorse åkte jag till labbet på den vårdcentral där jag har min barnmorska. Jag fick sätta mig i en stol, och tog ett glukostest i fingret. Sedan fick jag dricka en sockrig vätska (kanske två deciliter). Därefter skulle jag vänta i två timmar. Jag skulle helst inte ens resa mig för att gå till toaletten. Tiden gick rätt fort, läste lite tidningar och satt med mobilen. Det gick förvånansvärt bra att vara utan mat, blev inte illamående, kände bara av en lätt huvudvärk. När de två timmarna hade gått, fick jag ta ett nytt blodprov, och sen fick jag gå. Analysen av resultatet skulle komma under dagen till min barnmorska, så jag hoppas att hon hör av sig idag eller imorgon.

Jag frågade min barnmorska när hon ringde i tisdags, om graviditetsdiabetes kunde kopplas till min PCO. Jag hade nämligen för mig att jag hade läst det någonstans. Hon kunde inte svara på det - tycker att hon vet väldigt lite om saker och ting, ibland känns det som om jag vet mer än hon. Det är lite störande. Hur som helst så kollade jag lite på nätet, och visst har man högre risk när man har PCO. En studie som är ett par år gammal hävdade att risken är förhöjd även om man inte är överviktig, som ju är en vanlig orsak till graviditetsdiabetes. En slutsats som studien drog var att man borde följa upp kvinnor med PCO noggrannare under graviditeten. I och för sig borde det väl räcka med de blodprov som redan tas på alla gravida, då får man bra koll. Kanske måste jag nu kontrollera min kost lite noggrannare, men det bekymret lämnar jag tills det bli aktuellt. Så länge försöker jag att hålla igen på godiset och fikat, åtminstone. Min svärmor är väldigt intresserad av kosthållning och började undervisa mig i telefonen igår. Det stör mig lite, vet inte varför. Hon försöker ibland få oss att äta nyttigare, men jag vill ha en avslappnad relation till mat, inte tänka på allt hela tiden. Hon har inte så avslappnad inställning, och jag vill inte att hon för över det på mig. Men jag är kanske bara lite gravidarg, vet inte varför jag bryr mig om det ens.

3 kommentarer:

  1. Kan tänka mig att PCO kan påverka då man har störningar i insulinnivåerna. Hoppas du får positiva besked! Kram

    SvaraRadera
  2. Din svärmor har ingen rätt att lägga sig i! Det är nog inte pga graviditeten du blir arg det hade jah också blivit och jag är inte gravid!

    SvaraRadera
  3. Ta till dig det som verkar vettigt av eventuella kostråd och strunta i resten. Man kan vara avslappnad OCH förnuftig samtidigt.

    /Monica

    SvaraRadera