måndag 31 december 2012

Sedd

Som jag har nämnt någon gång tidigare är jag kristen. Något som har gett mig tröst den senaste tiden är något som de flesta inte känner till: Bibeln är full av kvinnor som inte kan få barn. Barnlöshet var på biblisk tid det värsta som kunde hända, barn var livets mening ännu mer än det är idag. Barn sågs också som en välsignelse från Gud. Därför finns det många berättelser om förtvivlade kvinnor i Bibeln. Kvinnor som Gud ser.

Sara var gammal. Hon och hennes man Abraham hade fått ett löfte från Gud, ett löfte om att de skulle få en son tillsammans. Men åren gick. Till slut trodde varken Sara eller hennes man att de skulle kunna få barn, Sara hade kommit in i klimakteriet. Men en dag besöker tre män dem, och berättar att inom ett år ska de ha fått ett barn. Sara ler för sig själv, men männen (änglarna) får rätt. Inom ett år föder Sara sonen Isak, vars namn betyder "Han ler".

Hanna var gift med en man som också hade en annan fru. Mannens andra fru fick barn på löpande band, medan Hanna förblev barnlös. Hon var också ensam i sin förtvivlan, för hennes man förstod henne inte riktigt. En dag gick hon till templet i Jerusalem och bad. Hon viskade sin bön till Gud, men en av prästerna där trodde att hon var berusad och sa till henne på skarpen. Då berättade hon att hon hade bett till Gud om det som låg på hennes hjärta, och prästen sa: Gud har hört din bön. Snart födde hon en son, Samuel.

Elisabeth var släkt med Jesu mor Maria. Hon var egentligen för gammal att få barn, men hennes man Sakarias fick av en ängel veta att Elisabeth skulle få en son. Så blev det, hon fick en son som fick namnet Johannes.

Det här är bara några av de berättelser om kvinnor som inte kan få barn. De levde i en annan tid, men brottades med samma sak som jag gör. Jag blir glad över att dessa berättelser finns med i Bibeln. Gång på gång kan man läsa om hur Gud ser de som är barnlösa, de som är fattig och utsatta på olika sätt. Jag vill också tro att Gud ser mig, och alla andra som kämpar med barnlöshet.

Gott nytt år på er!

3 kommentarer:

  1. Det där kan man ju alltid diskutera, för de sägs att gud hjälper och helar, om han hade hjälp så hade inte så många i världen lidigt. För väldigt många människor tro på någon sorts gud och ändå ser världen ut som den gör. Men måste ändå kännas bra att ha något att "gå till" när du känner dig nere och du känner att det hjälper :) Det är huvudsaken... Gott nytt år. (hoppas du inte tog illa upp)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tog inte illa upp alls! Skulle vilja vända på begreppen och säga att det finns för mycket godhet och kärlek i världen för att det inte ska finnas en Gud! Min tro på Gud grundar sig på personliga erfarenheter och logiska argument. Jag anser helt enkelt att det är troligare att det finns en Gud än att det inte gör det! Gud är inte en snuttefilt i mitt liv som jag går till när jag mår dåligt. Ibland skulle det vara enklare för mig att inte vara kristen - Gud utmanar mig till att förändra mitt liv, och det är inte alltid enkelt! Jag tror att det jag tror på är sant, annars skulle jag inte vara kristen! Önskar dig god fortsättning på det nya året!

      Radera