tisdag 25 december 2012

God jul, hej mens

Som beräknat kom mensen på själva julafton. Trist. Har varit lite ledsen idag, men nu känns det bättre. Jag får försöka njuta av att vara ledig, att få tid med familjen. Visst önskar jag att det skulle vara annorlunda, men jag blir inte gladare av att tänka så. När jag pratade lite med mamma idag stockade det sig i halsen. Jag vet ju att barnlöshet inte innebär att jag är misslyckad, ändå känns det så. Det gör ont. När vi pratade förstod jag att mina föräldrar inte har velat fråga mig hur det går för att de var rädda för att jag skulle känna att de tjatade på mig, eller att jag skulle tycka det var jobbigt att prata om. Och jag som har tänkt att de inte orkar bry sig! Det värmde mitt barnlösa hjärta att få reda på att så inte är fallet. Känner mig helare, mer älskad och mindre misslyckad ikväll.

2 kommentarer:

  1. Jag sörjde en liten gnutta varje gång mensen dök upp, efter det kunde jag på något sätt släppa och gå vidare... fokusera och tänka framåt på nästa ägglossning ;)
    Ibland kände jag dock att jag levde för ägglossningen, där emellan var jag som i ett vakuum. Haha, det låter helt knäppt men man blir lite manisk och kan inte tänka på annat än ägglossningen och barn, men jag tror tyvärr att det är väldigt vanligt bland oss tjejer.

    Vad skönt att du har pratat med din mamma, tror att hon kommer att kunna vara ett stöd som ingen annan, mammor vill ju alltid ens bästa!

    Må så gott, hoppas du får njuta av ledigheten!

    Emma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det för mig, man bryter ihop lite och sen ser man fram mot nästa ägglossning. Konstigt att man orkar hoppas varje månad, lika mycket. Livet blir indelat i mens och ägglossning, som om man följer en alternativ tideräkning. Tack för din kommentar, hoppas du får en god fortsättning på julhelgen!

      Radera