onsdag 19 december 2012

Jag vet att det inte går att veta

Jag har tänkt ta graviditetstest torsdag morgon. Egentligen kan jag inte få ett säkert svar före julafton, men jag tänker inte utsätta mig för att ta då, och bli besviken. Det skulle ju bli en kul jul. Om jag tar på torsdagen och är gravid, så hinner jag också ringa fertilitetsmottagningen och beställa tid för ultraljud för att se att graviditeten sitter rätt. Det ska ske i v 6, och under helgerna har de säkert stängt en del.

För vissa är det juletid nu, men jag har istället drabbats av det stora nojandets tid. Jag grubblar över symptom, vrider och vänder på allt som händer i kroppen. Min bröst är lite ömma, men inte jätteömma, och jag har fått för mig att brösten börjar ömma senare de gånger jag har varit gravid, jämfört med när jag har PMS. Tycker jag är lite illamående också, men det tycker jag varje månad så det fäster jag mig inte så mycket vid. Är trött, men går och lägger mig för sent om kvällarna, så det är ju inte så svårt att hitta orsaken till det. Det är lugnt på jobbet nu, vilket är både bra och dåligt. Jag får lite för mycket tid med mig själv och mina tankar - inte så bra. Men jag kan känna mig lite seg och ledsen om jag är det - vilket är bra. Jag är väldigt glad att jag kan älta allt det här på den här bloggen, så slipper jag tjata ihjäl min omgivning eller bära på alla tankar själv. Jag tror att det är svårt att förstå hur man kan tänka så här mycket på symptom och kroppen och test etc, om man inte själv har haft svårt att bli gravid. Det är ungefär som de som träffar sitt livs kärlek när de är tjugo, och sen inte kan förstå varför andra tycker det är jobbigt att de inte har träffat någon än. Det är ovissheten - att inte veta om det någonsin kommer att hända, som är påfrestande. Och att allt händer i min egen kropp och därmed ständigt bli påmind utan att kunna påverka speciellt mycket. Det som sker i kroppen händer ju bara. Jag vet inte om ägget som släppte denna månad är livsdugligt, om det får möjlighet att fästa sig. Om någon spermie hann fram, och hur den spermien gjorde sitt jobb.

Skulle vara gött att bara ta paus från kroppen ett tag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar