lördag 8 december 2012

Nya recept

Hade en telefontid med en läkare på fertilitetsmottagningen häromdagen. Det är samma läkare som sa fel till mig två gånger tidigare (går att läsa om här), så jag hade inte så höga förhoppningar. Anledningen till att jag ville prata med honom var att en barnlös vän hade fått medicin utskrivet som hon ska ta om hon blev gravid, för att öka chansen att få behålla graviditeten. Jag ville ha medicinen på recept så att jag skulle kunna hämta ut det direkt när jag blir gravid utan att behöva krångla med att få tag på läkare.

Jag blev glatt överraskad, för läkaren tog sig tid att förklara för mig att det är väldigt vanligt med missfall och att det är naturens sätt att göra sig av med ägg som inte kan ta sig, och vad som hände när jag fick mitt utomkvedshavandeskap (vilket jag redan visste, men jag uppskattar ändå att han tog sig den tiden). Han sa att man brukar skriva ut medicin vid upprepade missfall, jag har ju bara haft ett. Utomkvedshavandeskapet räknas inte som ett missfall, det får man av andra orsaker. Men han var snäll nog att skriva ut det åt mig ändå, så nu kan jag hämta ut det så fort jag blir gravid. Det man får är ett blodförtunnande preparat, Trombyl tror jag det hette, och hormonet progesteron som ska tas vaginalt. Trombyl får man för att underlätta blodflödet i de små, fina kärl som bildas under den tidiga graviditeten. Progesteron är ett hormon som behöver ligga på en viss nivå under graviditeten, och om man tar det så hjälper man kroppen på traven, helt enkelt. Mina hormoner är ju lite i olag på grund av min PCO, så det skulle inte vara konstigt att tänka sig att mina progesteronnivåer inte är som de ska. På den här sidan verkar det faktiskt som att det till och med är ganska troligt. Det känns alltid skönt att bli lyssnad på och att man har gjort precis allt man kan för att det ska kunna gå vägen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar