söndag 16 december 2012

Inte så fräckt

Sen senaste mensen har jag haft en del finnar. Jag får i regel inte vanliga finnar, utan de är djupliggande, gör ont och ger ärr. Detta började när jag var ungefär arton år, och jag har förstått att det är några år efter första mensen då de flesta med PCO får sina symptom. Acne är ett klassiskt symptom. Jag har aldrig haft så många finnar, så därför har läkarna inte vetat vad de ska göra med mig - de har inte velat sätta in starka mediciner med stora biverkningar eftersom jag inte har haft så stora problem. P-pillret Diane har jag ätit i två omgångar. De har hjälpt mig mot acnen, men tyvärr har jag inte mått bra utav dem, jag har blivit nedstämd.

Nu anser jag inte längre att jag har ett problem, jag får små utbrott som nu, men huden är inte så fet och det är inte lika mycket som tidigare. De gör ont mer än de syns. Just nu har jag en på baksidan av örat, det har jag ganska ofta. Delar av örat svullnar upp, helt enkelt. Ganska störigt, men det syns ju inte direkt. Sedan har jag ett par vid käklinjen. Det är som en liten böld, och det gör väldigt ont om man kommer emot den. Förut idag kändes det infekterat, huden kändes varm och det bultade runt omkring finnarna. Hoppas inte utbrottet nu innebär att mina hormoner är mer i ofas än tidigare, så att det är svårare för mig att behålla en eventuell graviditet. Men - om det är så, kan jag inte göra mycket åt det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar