fredag 28 december 2012

Lärdomar från förra nojandet

Jag blev sänkt av mensen, men nu är jag tillbaka igen! Idag är det dags för dag ett av Pergotime-omgång fem efter missfallet i juni. För att undvika att bli knäckt nästa gång ska jag försöka påminna mig om några saker:

1. Det går ALDRIG att veta om ett symptom beror på PMS eller på att jag är gravid! Denna gång hade jag väldigt ömma bröst och trodde verkligen att det var något annat än PMS, men hade helt fel. Hade sura uppstötningar och läste att det kunde vara ett tidigt symptom, men icke. Till nästa gång ska jag inte ens försöka gissa, det är ingen idé. Bara ett positivt graviditetstest kan bekräfta en graviditet.

2. Häromdagen raderade jag alla gravid-appar från telefonen. Annars brukar jag efter ägglossningen läsa apparna varje dag och tänka: "om jag är gravid så är mitt lilla knyte så här stort". Gör bara att man bygger upp ännu mer förväntningar. Nästa gång ska jag inte ladda ner någonting förrrän jag vet att jag är gravid.

3. Jag ska inte ta ett graviditetstest förrän dagen för förväntad mens. Allt detta testande blir bara dyrt och gör mig ledsen. Jag kan ju ändå inte få ett säkert resultat förrän då, så alla dessa negativa test drar ut på processen.

Jag skulle kunna kalla detta för mina nyårslöften. Och som med alla nyårslöften, är det troligt att jag bryter mot ett eller flera av dem inom en snar framtid...

6 kommentarer:

  1. Jag slutade också efter ett tag. Tog bort alla appar, slutade räkna ut bf. Slutade "känna" efter, ömmar brösten, mår jag illa, kommer den molande verken från att livmodern växer eller är det mensvärk. Och det ända jag har koll på är mensen, när den ska komma. Slutade räkna ägglossning och försöker nu mer med varannan-dag-metoden, från menserna sista dag till mensens första och sen försöker vi tänka bort att vi ska göra barn. Vi försöket varje gång få fram passionen och lusten till sex.
    Hoppas det kan vara till någon hjälp.

    http://vntanlngtan.blogg.se/
    /S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter bra! Ska verkligen försöka sluta känna efter så mycket. Får se hur det går för mig... Men det låter lite jobbigt att ha sex varannan dag hela cykeln, tror nog att det är lite för mycket för oss. För mig känns det nog bättre att ha koll på ägglossningen och satsa då...

      Radera
    2. Men se till att inte ha sex varje dag och börja en bit innan ägglossning med sex. Har man sex varje dag bara under ägglossning så skjuter mannen nästan bara lösa skott, de sa de iaf på de två gyn jag pratat med och väntar man längre än varannan kam kvalitén bli sämre. Men självklart ligger vi inte varannan dag hela cykeln, finns ju dagar då man inte orkar eller mår bra, men vi försöker hålla oss någorlunda efter det, och de dagar det inte går av olika anledningar tömmer han ändå.

      Kram

      Radera
    3. Ja, min läkare sa till mig också att man inte skulle ha sex varje dag, så det undviker vi. Kram!

      Radera
  2. Hoppas du klarar av det!
    Är lika besatt av alla gravidappar. Lägger in senaste mensen och läser dom varje månad. Vet precis vad det står utantill.. Man är ju lite störd alltså!
    KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, varför ska man läsa samma sak varje månad? Förstår inte mig själv riktigt, men det verkar som att när det kommer till att få barn, så är det så mycket känslor inblandat. Man tappar lite vett.

      Radera