tisdag 29 januari 2013

För den nördige

Jag har letat och letat på nätet efter information om hur HCG-nivåerna (det som ett graviditetstestet mäter) stiger i kroppen vid en graviditet. Jag tyckte att det var konstigt att det var så svårt att hitta, det skulle vara bra att veta när det går att testa. Om man ex vet att testet man har är känsligt för 25 mlU/ml, så kan det ju vara bra att veta när man kommer upp i de nivåerna. Till slut hittade jag detta på engelska Wikipedia. Där finns en tabell som ser ut så här:


The following is a list of serum hCG levels. (LMP is the last menstrual period dated from the first day of your last period.) The levels grow exponentially after conception and implantation.
weeks since LMPmIU/mL
35 – 50
45 – 426
518 – 7,340
61,080 – 56,500
7 – 87,650 – 229,000
9 – 1225,700 – 288,000
13 – 1613,300 – 254,000
17 – 244,060 – 165,400
25 – 403,640 – 117,000
Non-pregnant females<5.0
Postmenopausal females<9.5


Plötsligt förstår jag varför informationen inte går att hitta någonstans. Nivåerna varierar så kraftigt att det inte är till någon hjälp överhuvudtaget. Inte förrän fem veckor efter sista mensen kan de flesta få ett positivt utslag på ett test. Tidiga test hjälper egentligen inte, förutom att man eventuellt kan få utslag tidigare. Först en vecka efter beräknad mens ska nivåerna ligga så högt att alla får ett positivt utslag, och då är miniminivån så hög att det inte spelar någon roll vilket test man använder.

Trodde jag var något på spåren här, men inte.

1 kommentar:

  1. Jag har också letat reda på den där tabellen. När jag var gravid sist (slutade i mitt sjunde missfall) tog jag Clearblue digital för att se att Hcg-nivån gick upp, för att lugna mig så att jag inte stressar så över att få missfall igen (eftersom jag är rädd att min stress ökar risken för missfall). Men tyvärr går ju bara clearblue upp till +3 veckor sedan ägglossning, så efter det kan man inte se om hcg-nivån fortsätter att stiga. Jag önskar att det hade funnits ett ställe där man kunde skriva in sig för barnskapande och få vara där varje dag och att de kollade alla värden och sköt till lite hormoner här och där när det saknades. för något måste det ju vara som orsakar mina missfall, och att jag alltid får svaret: vi kan ändå inte se något förrän vecka sju. Det gör mig så ooooootroligt stressad. För det är ju i vecka sex mina foster brukar dö, så när jag kommer på ultraljudet vecka sju finns ett vecka sex foster där hjärtat slår allt för långsamt därför att det är på väg att stanna.

    SvaraRadera