fredag 1 februari 2013

Anonym

Förutom min man finns det bara en person som känner till att det är just jag som skriver på den här bloggen. Ibland har jag funderat på att introducera några fler vänner, men jag drar mig för det. Så länge jag är anonym kan jag skriva vad jag vill utan att behöva censurera mig. Jag behöver inte känna att jag måste förklara mig för någon, eller ursäkta mig. Jag har ett jobb som gör mig till lite av en offentlig person, om än i ett begränsat sammanhang. Om jag skulle offentliggöra vem jag är, skulle inte den här bloggen bli vad den var tänkt att vara - ett sätt för mig att kommunicera med andra som kämpar med samma sak, och att få skriva av mig så att jag inte tjatar hål i huvudet på mina närmaste.

Det finns också ett annat skäl. Jag tror att jag (och många barnlösa med mig) kan verka vara lite besatta av mens, ägglossning, tester, gravsymptom mm. Därför låter jag inte ens vissa av mina närmaste vänner läsa denna blogg. En av dem har till exempel fått barn hur lätt som helst, en annan är inte i ett förhållande och lever inte med de tankarna. Min vän som jag låter läsa kämpar med samma sak som jag, och därför vågar jag också säga som det är. Jag kan ju inte säga på förhand vad mina andra vänner skulle tänka, men jag tror att det är lätt att tycka att jag snöar in på det här allt för mycket, att det får för stora proportioner. Jag fixar inte såna kommentarer just nu. Jag vill inte ens riskera att få höra dem. Folk får tycka vad de vill, men jag behöver inte veta det i så fall. Det är lätt att ha åsikter när man inte själv längtar, räknar och väntar. Jag trivs i den här bubblan som denna blogg är, jag behöver den.

3 kommentarer:

  1. Av precis samma anledning har jag också en anonym blogg, för att folk inte förstår och för att de inte ska få möjligheten att trycka ner den tillvaron som just nu är mitt och min mans liv.

    Fick till och med ett sms av en nära vän i samma sitts (dock har hon inte än tagit tag i en fertilitets utredning) om att det förmodligen bara sitter psykiskt och spärrar möjligheten att bli gravid! Förstår inte hur man som person i samma sitts och näta vän lan komma med en sån kommentar. Och därför får ingen av mina vänner läsa.

    Men jag förstår sig och känner med er.
    Kram

    http://vntanlngtan.blogg.se/

    SvaraRadera
  2. Sååååå smart gjort!
    Tanken var att min skulle vara anonym också men dum som jag var så tog jag ett namn på bloggen som alldeles för många förknippar med mig. Jag har alltså ingen aning om hur många eller vilka det är som läser. :(

    SvaraRadera
  3. Jag är också anonym för jag känner inte heller att jag skulle kunna skriva vad som helst om jag inte var det.
    Nu skriver jag ibland saker som till och med är lite skruvade, som kanske är en överdriven version av min åsikt, för att jag är upprörd, men även delen med barnlängtan och så är ju känslig om vem som helst som känner mig skulle kunna läsa.
    Hoppas hoppas att du får en liten snart!!
    Jag har själv en son som jag fick efter fyra missfall, och nu har jag fått tre efter honom, är gravid men misstänker att det snart blir missfall nr åtta.

    SvaraRadera