söndag 6 januari 2013

Socker

Jag har bestämt mig för att försöka dra ner på mitt sockerintag. Det kommer inte att bli så lätt, jag älskar att fika. Men enligt den här sidan skulle det verkligen vara bra för mig att göra det på grund av min PCO. Min läkare har inte gett mig några kostråd, men det skadar ju aldrig att äta mindre socker tänker jag. På flera hemsidor har jag läst att LCHF hjälper mot PCO, eller rättare sagt symptomen (PCOS). PCO kan aldrig botas, bara hanteras. Tidigare har jag tänkt att jag inte behöver ändra om kosten eftersom jag inte är överviktig, men man kan ju alltid göra ett försök och se om jag mår bättre. Men jag får inte lägga ribban för högt, då kommer det att gå åt skogen.

Om jag har förstått saken rätt är grundproblemet till PCO förhöjd resistens mot insulin, lite som en typ 2-diabetiker. Alltså är det bra om jag inte frestar på systemet alltför mycket genom att äta för mycket socker, eftersom det skapar obalans i systemet, vilket förändrar hormonbalansen i kroppen. Jag producerar mer testosteron än normalt, vilket bland annat gör att jag inte får ägglossning.

Jag tycker att det är lite konstigt att ingen läkare har rekommenderat mig att lägga om kosten ifall det skulle kunna hjälpa mig att bli gravid. Vad tror ni, skulle det göra någon skillnad?

4 kommentarer:

  1. Det var faktiskt en av de första sakerna som min läkare sa efter pcos-diagnosen; dra ner på kolhydrater. Jag märker skillnad när det gäller suget. Jag har alltid tänkt att jag måste ha något fel för liksom äter jag pizza så blir jag nästan mer hungrig när jag ätit klart än vad jag var innan och det sa han berodde på just det att kolhydrater skapar ett sug hos oss och skippar man dom så slipper man det. Det är svårt att utesluta helt men i största möjliga mån så försöker jag göra det och har mått bättre. Hoppas du märker en skillnad åt det positiva hållet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så konstigt att min läkare inte så något om kosten, det verkar ju som att det kan spela en viss roll. Jag märker att jag inte mår så bra av att äta mkt kolhydrater, så jag ska försöka dra ner. LCHF har jag funderat på, men jag tror inte på att följa så extrema dieter. Vad bra att det här hjälpt dig! Vi får se hur det går för mig.

      Radera
  2. Jag känner två par som haft problem att bli gravida och lagom innan de börjat med ivf har de provat lchf, strikt första 2 månaderna för att bli av helt med sötsuget och sockerabstibensen sen har de tummat lite på bär och röda frukter.
    Och de blev gravida 3 resp 4 månaden av ändrad kost. Ett av dessa par hade pcos.

    Håller tummarna för er!

    / S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant! Kanske värt att prova LCHF trots allt. Skulle inte skada mannen att bli av med sitt sockerberoende heller. Tack för hållna tummar!

      Radera