tisdag 23 juli 2013

Matförgiftning

Igår var vi på picknick och åt vegetarisk sallad. Jag var noga med ingredienserna, att det skulle vara grav-säkert. Men när vi kom hem sen började jag må illa och kaskadspydde och hade diarré. Jag tror att det har matförgiftning, för jag mådde trots allt för "bra" för maginfluensa. Förstod bara inte vad som skulle kunna ha utlöst det. Men å andra sidan är det ju lite lurigt - det kan ha varit lite vad som helst. Det konstiga är att J åt samma mat - till och med tog han lite mat från min tallrik - utan att bli sjuk. Idag känns det bättre, jag mår inte illa, men är lite medtagen. Och jag som skulle börja jobba idag! Måste försöka hitta någon som ska ersätta mig ikväll. Jag är sällan sjuk, men förra året fick jag också sjukskriva mig under min första arbetsdag. Känns som kroppen protesterar och inte vill jobba. :)

Självklart började jag fundera på om barnet mådde bra mitt i allt detta. Hade jag fått i mig något som skulle kunna vara farligt, som listeria? Jag läste på lite, och symptomen verkade inte stämma. Samtidigt var det inte helt tydligt. Ringde 1177, men det var inte till så stor hjälp. Hon sa bara att det ändå var för tidigt för att göra något om det skulle vara något problem med barnet, och att det visserligen låg skyddat, men att man aldrig kunde veta. Idag ringde jag barnmorskemottagningen. Hon lugnade mig och sa att om jag mot all förmodan skulle ha en listeria-infektion, så var det ändå liten risk att det påverkade barnet. Men hon skulle rådgöra med läkare om eventuell provtagning. I så fall kan man behandla med antibiotika. Så det finns något man kan göra! Det gäller verkligen att inte bara höra med en instans om man ska få bra hjälp. Läkaren eller barnmorskan skulle höra av sig nu under dagen, så jag väntar på att de ska ringa.

1 kommentar:

  1. Vad otäckt! Skönt att det inte verkar vara någon fara iaf.. Man oroar sig ju tillräckligt redan. Kram!

    SvaraRadera