lördag 6 juli 2013

Apropå barnkläder

Vi var på Ullared en snabb sväng igår. Har inte varit där på en massa år, det är ju helt enormt! Ett imperium, typ. Störde mig lite när jag kom till barnavdelningen. Där var det tydligt uppdelat i pojkar och flickor, helt olika sidor av avdelningen. Och tjejkläderna gick helt och hållet i rosa. Killarnas kläder gick i blått och svart. Vi vet ju inte ens könet på barnet, och då funkar det inte att köpa ett massa gulliga rosa grejer. Åtminstone tycker inte jag det. Måste säga att jag stör mig på att det är så könsuppdelat. Det handlar ju om nyfödda barn! Finns det verkligen bara en färg som tjejer kan ha? Jag är inte rabiat på detta område, visst kan jag tänka mig att köpa gulliga klänningar om jag får en dotter. Men jag är ändå lite chockad över vilken enorm skillnad det var mellan pojk- och flickkläderna. Trodde att det skulle finnas mycket mer neutrala kläder. Men det kanske inte ser likadant ut överallt.

2 kommentarer:

  1. Va trist :-(
    Vi har en Ullared-resa planerad i september efter RUL. Då hade jag bl a tänkt handla lite barnkläder. Men om vi har tur vet vi kanske könet då och då kanske det blir lite lättare. Men trist ändå att ha allt i rosa eller blått/svart. Finns ju så många andra härliga färger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det kan se ganska olika ut beroende på när man kommer. Nu är det mycket folk och säkert utplockat. Det är ju också lättare när man vet könet. Men neutrala kläder är ju också praktiskt om man vill ha flera barn.

      Radera