måndag 22 april 2013

Nytt läkarbesök

Klockan är 11 och jag har redan hunnit vara på sjukhuset två gånger. Först för blodprov och sedan för ultraljud. Jag hade många ägg, men få hade vuxit till sig rejält. Kanske tre, fyra stycken var riktigt stora. Å andra sidan fanns det ca 20 st som låg steget efter. Tyvärr gör det att läkaren går mer försiktigt fram. De är rädda för att alla de äggen ska växa till sig så att jag blir överstimulerad. Visst är jag glad att de är försiktiga med min kropp, men å andra sidan vill jag ha äggplocket överstökat! Det blir inte nu på onsdag som det kunde ha blivit. Jag ska komma för ytterligare ett blodprov + ultraljud på onsdag, och då kollar de återigen hur jag har svarat på behandlingen. Mitt blodprov mätte på något sätt hur äggstockarna svarar, och nivån var rätt hög men inte alarmerande hög. De vill inte chansa och därför blir det så täta undersökningar.

Eventuellt kan det bli äggplock på fredag, men jag fick också veta att de eventuellt inte sätter in något ägg denna cykel, utan fryser ner dem istället. Tydligen är det så att graviditetshormonet kan orsaka överstimulering (om jag förstod rätt). Och har jag då många ägg som kan orsaka problem så får jag med mediciner bygga upp slemhinnan efter nästa mens och sätta in ägget då. Men jag förstod samtidigt inte riktigt, för de plockar väl ut alla ägg, och då kan jag väl inte bli överstimulerad? Eller plockar de bara ut mogna ägg? Skulle kännas riktigt surt om jag inte får någon återföring denna månad. Det blir så utdraget, jag vill ju komma igång!

Jag ska fortsätta att ta Puregon + Cetrotide, men jag ska dra ner på Puregon-dosen lite grann. Tur att jag fick mer Puregon utskrivet, ampullen tog slut igår! Det är bara att hänga i, mycket tankar har jag, men mår bra än så länge.

2 kommentarer:

  1. FÖrstår om det känns jobbigt att behöva skjuta på det. Man har väntat nog länga liksom. Vad jag förstår så plockar de ju bara ut de äggblåsor som är mogna och har man många så kan man lätt bli överstimulerad. Det ska väl vara så att hcg kan pusha på överstimuleringen och man kan få det väldigt smärtsamt med vätska i buken och så. Hoppas du slipper det och att ni får en återföring även denna cykel :) Kram

    SvaraRadera
  2. Jag har följt din blogg ett tag!! kämpa på,,här kommer min om du är intresserad
    livatolia.blogg.se

    SvaraRadera