fredag 11 oktober 2013

V 27 (26+0)

Har två nätter i rad vaknat kl 04.30 och inte kunnat somna om. Har gjort allt för att komma till ro: läsa, gå på toa, äta något, försöka koncentrera mig på att slappna av i hela kroppen, så att inte tankarna ska fara runt i huvudet. Det är inte så att jag känner mig speciellt stressad, utan det går bara inte att somna om igen. Till slut har jag somnat om runt åtta och sovit bort förmiddagen. Som jag har sagt tidigare har jag ett väldigt flexibelt jobb, och just dessa dagar kunde jag ligga kvar i sängen. Tyvärr blir konsekvensen att jag nu ligger efter och kanske blir tvungen att jobba imorgon, trots att jag tänkte vara ledig. Ska försöka vara lite effektiv i eftermiddag, så kanske jag slipper.

Annars är det fredag och ny vecka! Nu när jag har passerat den magiska 100-gränsen är v 30 nästa milstolpe. Lilltjejen virvlar runt i magen som om hon ingår i en cirkusföreställning. Det är skumt att se hur hon rör sig under huden. Ser ut precis som en liten alien som vill ut. Men jag har en känsla av att hon trivs rätt bra där inne, där hon kan sparka och göra volter så mycket hon vill.

Häromdagen har jag hos en kompis och testade hennes bärsjalar. Det är hon jag har nämnt tidigare, hon som har hela fem sjalar. Hon ska inte ha fler barn, åtminstone inte på länge, på grund av rätt extrem foglossning. Så jag fick låna hennes trikåsjal och får prova den när barnet kommer. Gillar jag den, kan jag få köpa den. Vi pratade också om tygblöjor. Hon vurmade även för detta, och hade använt det rätt mycket till sina båda barn. Jag är lite nyfiken på att testa det, J tycker det verkar krångligt. Men man kan ju köpa några stycken och köra både och. Det är ekonomiskt, bra för miljön, och så tänker jag att det är skönt för barnet att ha tyg mot huden istället för plast. Dessutom känner barnet att det har kissat på sig på ett annat sätt än i vanliga blöjor, vilket gör att de blir torra tidigare. Har jag läst. Och det är ju inte så dumt!

1 kommentar:

  1. Jag använde Imsevimse tygblöjor till mitt första barn. Visst, miljövänligt (kanske, beror på hur många blöjor man har och därmed hur ofta man måste tvätta. Kom ihåg att de torkar MYCKET LÅNGSAMT om man inte har tumlare eller torkskåp, eftersom de är så tjocka). Blöta DIREKT när barnet kissar (och det kan ju hända 30 sekunder efter det att man bytt blöja). Konsekvens: Jag gav bort 12 blöjbyxor (i olika storlekar och med olika, skojiga mönster), 16 använda och 8 oanvända blöjor när barnet var 18 månader. Barn nummer två har haft Libero från dag ett. Halleluja.

    SvaraRadera