söndag 24 februari 2013

Nedfrysning av ägg

Det står på min kallelse till fertilitetsmottagningen att jag ska läsa all information direkt när jag får kallelsen. Problemet är bara att jag inte har fått någon information, inte heller står det något i brevet hur jag hittar denna information. Lite konstigt kan man tycka. Får ringa mottagningen och höra. I väntan på detta googlade jag runt lite i häromkvällen, och hittade info om att det nu finns ny teknik i Sverige där man fryser ner obefruktade ägg, som man sedan vid behov tinar upp och befruktar. Det första barnet i Norden har precis fötts med hjälp av denna teknik. Jag är ju lite tveksam inför detta att befrukta ägg som man sedan inte använder - jag anser att livet börjar vid befruktningen, varje befruktat ägg innehåller ju en unik genotyp och därför känns det inte bra om ett embryo skulle kasseras. Jag förstår att det sker en utvalsprocess, och jag har inget problem med att man kasserar embryon som inte skulle kunna överleva -det sker ju i naturen hela tiden. Men att kassera ett embryo för att man fick ut för många och inte behöver alla, det känns inte bra. Denna nya teknik skulle kunna lösa mina etiska invändningar! Då kan jag plocka ut ägg, frysa ner dem och befrukta det antal som vi behöver. Tyvärr antar jag att det innebär att vi kanske får bekosta behandlingen själva, eller att det drar ut på tiden. Men jag måste absolut kolla upp det! Är det någon av er som vet mer?

http://www.ivfsverige.se/dokument/Nordens%20f%C3%B6rsta%20IVF-barn%20efter%20ny%20frysteknik.pdf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar