fredag 3 januari 2014

V 39 (38+0)

Endast två veckor kvar till BF! Vad har hänt med tiden?

Försöker planera lite vad det är jag vill försöka hinna med innan barnet föds. Och eftersom jag inte vet när det blir, så måste jag prioritera och ta det viktigaste först, men samtidigt är det ju viktigt att ta det lugnt nu. J har några dagar till av ledighet, men han vill inte slita ihjäl sig då utan vila upp sig, och det förstår jag ju, även om jag alltid vill dra in honom i en massa projekt hemma, speciellt nu när det är mycket som jag inte kan göra själv.

En sak som verkligen behöver göras är att ansöka om föräldrapenning. Vi satt lite med det igår, men det är ju jättesvårt att veta hur man ska göra! Ringde mamma och pappa, men allt har ju förändrats så mycket sedan de var hemma med barn. Ringde min svägerska, och de tar ut jättefå dagar per vecka. Hon kände många som i perioder inte tog ut dagar alls! Förstår inte vad man ska ha så många dagar till, även om man nu från 1 jan får använda dem till barnet fyller 12. Mamma tyckte ändå att vi skulle se till att vi hade dräglig ekonomi under föräldraledigheten, och det låter ju såklart vettigt. Ingen av oss är några höginkomsttagare, så det känns att gå ner så mycket i inkomst. För att komplicera ytterligare finns det ju också jämställdhetsbonusar och föräldralön att ta hänsyn till. Jag får upp till 90% av lönen betald av min arbetsgivare i 6 mån. Först tänkte jag att den summan var lika oavsett hur många dagar jag själv tog ut, men det visade sig att det skiljde 1200 kr/mån om jag tog ut 7 dagar per vecka istället för 4 dagar. Förvirrande! Måste försöka kolla upp detta idag.

2 kommentarer:

  1. Ja det är henskt att försöka sätta sig in i det där. Även om man försöker läsa så mycket man kan så blir man inte klokare. Jag fick tipset att lägga in en månad i taget för att prova och se hur pengarna räcker. Jag ska börja med 5dagar/vecka de 2 första månaderna för att se hur vår ekonomi klarar det. Hoppas ni får någon ordning på allt. Kram

    SvaraRadera
  2. Vi tyckte också att det där var och är hur svårt som helst. Ingen av oss tjänar särskilt bra så vi bestämde att vi ska prova att ta ut 5 dagar i veckan. Då kan jag vara hemma fram till årsskiftet 2014/2015 och mannen kan sedan vara hemma i fyra månader till. Men vi vet inte riktigt om vi klarar ekonomin på så lite pengar varje månad så det kan hända att vi ändrar oss under tidens gång. Enligt Fk är det lätt att göra ändringar i efterhand i upplägget. Sedan har vi ju kvar alla dagar med lägre ersättning som man kan ta ut vid senare tillfälle.
    Hur som helst, lycka till i Fk-ljungeln.
    Kram!

    SvaraRadera