torsdag 27 september 2012

Frustration och längtan

Efter tre långa månader fick vi äntligen försöka igen. Men trots att jag gick på Pergotime som skulle stimulera min ägglossning, hade jag svårt att avgöra om och i så fall när jag var fertil. Jag blev väldigt ledsen en gång när mensen kom en hel vecka försent, och jag insåg att vi hade haft sex en vecka för tidigt och missat chansen helt och hållet den månaden. Jag blev väldigt stressad av tanken på att vi skulle kunna missa fler ägglossningar. Man kan nämligen inte äta Pergotime i det oändliga, hormonerna lagras i kroppen så att man kan få betydligt fler barn på en gång än man kanske önskar. Även vid normal användning är risken/chansen för tvillingar tiodubblad. Min man föreslog ägglossningstest, men jag hade blivit avrådd från att använda dem på grund av att de är dyra och ökar stressen, och stress gör att det är svårare att bli med barn. Det är därför alla jämt säger: "det är bara att slappna av, så blir du gravid". Sure. Har man PCO är det inte bara att slappna av. Hur som helst. Men jag köpte test ändå, för jag kunde knappast bli mer stressad än jag var. Och det hjälpte faktiskt, då kunde jag se när jag fick ägglossning och behövde inte oroa mig för att vi hade missat den, och vi slapp ha sex på bestämda tider som robotar större delen av månaden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar