måndag 22 oktober 2012

Dag 4


Nu har jag snart klarat av ytterligare en omgång med Pergotime, ett läkemedel som hjälper mig att få ägglossning. Det är ganska vanligt att man ger Pergotime till kvinnor med oregelbunden ägglossning, eller till kvinnor som mig som har PCO och väldigt sällan, eller inte alls, har ägglossning. Själv skulle jag gissa på att jag har ägglossning ungefär två gånger per år utan Pergotime.

Jag äter en tablett om dagen i fem dagar, dag 5-9 i menscykeln. Nu är jag på dag 8. Sen är tanken att man ska få ägglossning ungefär dag 14, men jag brukar få lite senare, typ dag 20 eller så. Det är därför jag använder så sjukt mycket ägglossningstest. Jag vet att min ägglossning ofta dröjer, och vill kontrollera att tabletterna fortfarande fungerar. Då vet jag precis när jag får ägglossning och kan slappna av, och veta att vi har gjort allt vi kan, men ändå slipper ha sex varannan dag i tre veckor. Det kan vara ganska påfrestande att hitta tid och lust för det. Jag ska ju åka utomlands snart, men jag tror inte att det ska bli ett problem. Men lite jobbigt blir det om jag får ägglossning precis då, eftersom mannen inte kommer att vara med mig. Men jag får släppa det, inte mycket att göra åt det nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar