tisdag 2 oktober 2012

Att tyda kroppens tecken

Det ska vara möjligt att lära känna sin kropp så att man vet när man är fertil. Jag tycker att det här är väldigt svårt, har försökt att titta på hur livmoderssekretet förändras, men tycker att det är svårt att se ett mönster. Kanske är det för att jag har PCO och att mina hormoner är lite i olag. När man närmar sig ägglossning ska sekretet bli som rå äggvita ungefär, segt och trådigt. Under ägglossning ska sekretet bli vattnigare. Allt detta för att spermierna lättare komma in i livmodern. När man inte är fertil är det i princip stängt, spermierna kan inte tränga igenom livmodertappen. Jag har hittat en sida som jag blir lite äcklad över, eftersom det innehåller flera bilder på olika stadier av livmodersslem, men samtidigt är det ganska bra att få veta ungefär hur det kan se ut. Sidan finns här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar